Sverige tvåa när det kommer till digitalisering

Digitaliseringen påverkar alla företag – mer eller mindre. Ofta kan det vara som med ketchupen, det händer ingenting och allt fortgår som vanligt men sen helt plötsligt så förändras förutsättningarna väldigt snabbt och en lönsam verksamhet kan bli olönsam och tappa kunder eller medarbetare i ett rasande tempo.
Som företagsledare gäller det att vara beredd och ta kommandot över sin strategi. Det går inte alltid att veta var digitaliseringen ”slår till” men det gäller att hela tiden arbeta med frågan och fånga de möjligheter som skapas.

Som företagsledare måste vi ha digitaliseringen på vår agenda dagligen. I Sverige har vi en hög digital mognad vilket gör att vi snabb adopterar nya sätt att förhålla oss till digitala möjligheter. I denna artikel från IDG kan vi läsa att vi ligger på andra plats i världen.

På Goodfellows talar vi ofta med våra kunder om den digitala strategin. Tillsammans med Cordial presenterade vi under ett antal seminarier framförallt tre områden som driver digitaliseringen

  1. Effektivitetskraften – automatisering och effektivare arbetssätt förändrar hur vi arbetar och vår resursförbrukning vilket påverkar vår konkurrenskraft
  2. Den kommunikativa kraften – sättet vi kommunicerar och vem/hur vi når med vår kommunikation förändrar spelreglerna för var och hur vi möter kunder och medarbetare
  3. Den disruptiva kraften – digitaliseringen förändrar sättet vi göra affärer och nya affärsmodeller skapas och gamla försvinner. Det innebär nya konkurrenter och nya spelregler.

Dessa kan påverka olika bolag på olika sätt och i olika kombinationer. Vi ligger i framkanten i Sverige men resten av världen ligger hack i häl och närmar sig snabbt. Det betyder att de som ligger i framkant kommer vara de som finns kvar i framtiden.

Hur jobbar ni med er digitala strategi? Behöver ni hjälp att komma igång eller struktur för att jobba med frågan löpande? Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte så hjälps vi åt att säkerställa att ni ligger i framkant.

Kontakta Karl Malmström
på 0739-414758 eller karl.malmstrom@goodfellows.se


Relaterade inlägg

Swish gör succé i e-handeln

”Black Friday” den 24:e november i år blev inte helt oväntat en succé för e-handlarna som ökade intäkterna med 3800… Läs mer »

Goodfellows välkomnar ny operativ chef

Goodfellows startar det nya året med att välkomna en ny kollega i en ny roll! Som ytterligare ett led i… Läs mer »

Goodfellows investerar i Adfenix

Goodfellows blir via sitt dotterbolag Goodfellows Venture AB delägare i Adfenix AB ( www.adfenix.com ) i samband med en… Läs mer »