Goodfellows Infra + Business

Alnab fick hjälp att driva digitaliseringen framåt

Alnab

Alnab är ett handelsföretag som erbjuder tekniskt kvalificerade systemlösningar. Sedan starten 1975 har vi vuxit till att bli en av Sveriges ledande leverantörer till processindustrin.

Grundat

1975

Bransch

Försäljning av industriventiler och tillbehör samt gasutrustning

Antal anställda

37

Omsättning

160 MSEK

Marknad

Svensk processindustri

Utmaningen

Fokus på kostnader istället för värde

Lars arbetar som operativ chef på Alnab. Han kom tidigare från en större organisation där man hade en mer strukturerad IT-miljö därför förstod han tidigt att det fanns många utmaningar hos Alnab när det kom till hur de arbetade med IT. “På Alnab jobbade man mycket med vad saker kostade i stället för att fokusera på vad man fick för pengarna. Det var ett reaktivt arbetssätt där man köpte timmar av IT-leverantören när något krånglade”, säger Lars.

Förutom en reaktiv arbetsprocess var fakturorna specade på ett sätt som som var svåra att förstå, och kostnaderna var höga utan att de förstod vad de egentligen betalade för. “Den tidigare leverantören hade funnits hos Alnab i 25 år, och min uppfattning är att det var som ett gammalt äktenskap där man på något vis längs med vägen hade glömt varför man valde varandra”, säger Lars.

Lösningen

Ett helhetstänk kring digitaliseringsresan

Den första kontakten Goodfellows hade med Alnab var då Alnab behövde hjälp med att få till en fungerande plattform där de kunde dela information med personalen. Därefter påbörjades ett samarbete som idag har växt till att Goodfellows är en helhetsleverantör för Alnabs IT, både när det kommer till mjukvaror och hårdvaror. “Offerten vi fick var tydlig, och Goodfellows kunde förklara på ett enkelt och bra sätt vad de tog betalt för. De hittade en nivå som passar oss och jag känner att jag kan lita på dem. De försöker inte bara sälja på oss onödiga saker och det uppskattar jag mycket”, säger Lars

Redan från start kunde vi hjälpa Alnab med att ta bort en onödig IT-kostnad på cirka 100 000 kronor per år. Pengarna gick till att spara data de inte hade någon användning för på en server hos den tidigare IT-leverantören. 

Alnab har dessutom ambitiösa tillväxtplaner inför sitt 50-årsjubileum år 2025. För att nå sina mål behöver de effektivisera och modernisera hela sin IT-miljö. Det är en digitaliseringsresa Goodfellows och Alnab gör tillsammans. “Vi gör ett stort lyft i företaget just nu och uppdaterar vår hemsida, skapar en kundportal och ett pim-system samt en uppgradering till Business Central. Det är både jättejobbigt och inspirerande samtidigt. Goodfellows hjälper oss att forma vår digitaliseringsresa, och deras tjänster är otroligt värdefulla för oss för att vi ska kunna nå våra tillväxtmål”.

“Vi känner att Goodfellows är en partner som vill oss väl. Vi vill expandera och de förstår värdet av våra tillväxtmål. De hjälper oss att driva digitaliseringen framåt och jag känner en otrolig trygghet att ha dem i ryggen under den här resan.”

Lars Carlsson

COO på Alnab

Vill du göra en liknande resa?

Behöver du hjälp med din digitalisering? Vi kommer ut till dig och gör en nulägesanalys och en plan för hur din IT-miljö kan utvecklas för att stötta ditt växande bolag. Sedan kan du bestämma om du vill jobba tillsammans med oss.