AXEL Christiernsson

AXEL Christiernsson (AXEL) är en marknadsledande leverantör inom smörjmedelsindustrin, med ett stort fokus på att vara innovativa och skapa nya möjligheter för sina namnkunniga kunder runt om i världen.

Fakta

Grundades: 1888 Bransch: Tillverkande industri Antal anställda: 320 - 350 st Omsättning: Ca 1500 MSEK Marknad: Hela världen, främst Europa och Nordamerika

Behov av struktur & flexibilitet

Utmaningen

Med olika leverantörer inom IT-området, hade AXEL en IT-miljö som behövde anpassas efter organisationens behov. Som växande bolag behövde AXEL en effektiv och strukturerad helhetslösning för IT, både globalt och lokalt.

Proaktivitet & helhetstänk

Lösningen

Goodfellows och AXELs vägar korsades för två år sedan, när Goodfellows fick uppdraget att hantera AXELs helpdesk och beredskap och också hade rollen som interim IT-chef under sex månader. Sedan dess har AXEL tillsatt Fredrik Jonasson som ny IT-chef och har också, som Fredrik säger, lagt fler ägg i Goodfellows korg.

När Fredrik Jonasson började på AXEL 2017 var ett fokusområde att se över antalet IT-leverantörer och se till att få ett tätare samarbete med ett fåtal IT-partners för att effektivisera AXELs IT-miljö.

“Det är viktigt för oss att ha en partner som kan matcha oss både strategiskt, taktiskt och operativt”, säger Fredrik.

Samarbetet innebär aktiviteter på alla plan; operativt i allt det dagliga med servicedesk, i taktiska utrullningsprojekt och i IT-strategiska frågor som till exempel vilken typ av servrar man ska ha om tre år.

“För oss är det viktigt att Goodfellows tar förarsätet, vi är inte IT-experter. Vi vill fokusera på att tillverka och sälja smörjfett”, menar Fredrik.

Goodfellows driver både strategiska och operativa projekt på AXEL och har sedan starten jobbat för att optimera IT-miljön och skapa en driftsäker och väl anpassad miljö. Användarna är viktigast för Fredrik. De ska kunna jobba så ostört som möjligt och fokusera på det de kan bäst. De ska ha ett ställe att felanmäla och så ska problemet lösa sig.

Goodfellows är väldigt bra på att alltid försöka lösa grundproblemet och inte ta den enkla vägen ut. De gör sitt och lite till för att allt ska funka bra för kunden.

Han berättar att de ser Goodfellows som en naturlig kontakt för alla medarbetare, så snart någon har en IT-relaterad fråga - inte bara när något inte fungerar.

“Om tio personer ringt om en specifik fråga, kan Goodfellows föreslå en utbildningsinsats, så blir vi bättre snabbare”, säger Fredrik.

Idén att ha få leverantörer som har större ansvar har lett till att AXEL nu också köper hårdvara från Goodfellows och under våren har Goodfellows levererat cirka 130 färdiginstallerade datorer till verksamheterna i Sverige och Holland.

Goodfellows har en förmåga att få kunden att känna sig uppskattad, tycker Fredrik.

“Det känns genuint. Goodfellows föreslår åtgärder för kundens bästa, och inte för sitt eget”, avslutar han.

Vi vill ha det som är bäst för AXEL. Vi behöver inte alltid det som är coolast. Nu håller vi på att bygga upp en miljö som är anpassad efter våra behov och framtidsplaner.
Fredrik Jonasson

IT-chef på AXEL Christiernsson

Gör en liknande resa

Behöver du hjälp att strukturera upp IT-miljön på ditt företag? Vi kommer ut till dig och gör en nulägesanalys och en plan för hur din IT-miljö kan utvecklas för att stötta ditt växande bolag. Sedan kan du bestämma om du vill jobba tillsammans med oss.