GUIDE

Skydda dig från phishing i sommar
– så upptäcker du bluffmejlen

17 juni. 2025 | Jonas Linehall, säkerhetsansvarig på Goodfellows

Färre på kontoret, fler på språng och bedragare som ser sin chans. Under sommaren ökar phishingattackerna. Bluffmejl skickas när rutiner glöms bort och färre kan dubbelkolla vad som är på riktigt. Jonas Linehall, säkerhetsansvarig på Goodfellows med över 20 års erfarenhet av IT- och informationssäkerhet, guidar dig igenom hur du känner igen phishing och vad du ska göra om du misstänker att du blivit lurad.

 

Vad är phishing?

Phishing, eller nätfiske, är en typ av bluffmejl där bedragare försöker lura dig att:

  • Klicka på en falsk länk
  • Öppna en infekterad bilaga
  • Lämna ut information som lösenord eller koder

Mejlet kan se ut att komma från Microsoft, din chef eller IT-avdelningen – men målet är alltid att få dig att agera utan att tänka efter.

 

Checklista: Tre phishing-situationer

1. Så känner du igen ett bluffmejl

Se upp för dessa vanliga tecken:

  • Stress eller hot: “Ditt konto spärras inom 24 timmar”
  • Konstigt språk: Felstavningar, ovanliga uttryck eller dålig svenska
  • Märkliga mejladresser: Namnet verkar rätt, men adressen är suspekt
  • Länkar som leder fel: Håll muspekaren över länken och kolla vart den går
  • Du uppmanas logga in eller ladda ner något direkt

I Outlook visas ibland en varning högst upp i mejlet om något verkar misstänkt – ta den på allvar.

2. Om du misstänker att ett mejl är phishing

  • Klicka inte på något i mejlet
  • Öppna inga bilagor
  • Rapportera direkt till din IT-avdelning
  • Radera mejlet när du har rapporterat det

OBS! Det är alltid bättre att rapportera ett oskyldigt mejl än att klicka på ett farligt.

3. Om du blivit lurad

  • Koppla bort datorn från nätet eller stäng av den
  • Kontakta IT eller support omedelbart
  • Berätta exakt vad du gjorde – till exempel om du klickat, laddat ner något eller lämnat ut uppgifter

 

Kom ihåg! Du är inte ensam.

Phishing är konstruerat för att lura – inte bara den som är stressad eller ovan, utan vem som helst. Alla kan göra fel och det viktigaste är att du vågar rapportera direkt om något känns fel eller om du till exempel redan har klickat. Då kan IT snabbt agera och minimera risken för skada.

 

Vill du få bättre koll på säkerheten i ditt företag? Vi pratar gärna mer!

Läs mer här >>

Vanliga frågor om phishing

Vad är skillnaden mellan spam och phishing?

Spam är oönskad reklam. Phishing är ett försök att lura dig att agera på ett sätt som kan skada dig eller företaget.

Hur vet jag om ett mejl är bluff?

Titta på språket, avsändaren och länkarna. Om något känns fel – dubbelkolla innan du klickar.

Hur vet jag om jag blivit lurad?

Om du klickat på en länk och lämnat ut information, laddat ner en fil eller ser konstiga inloggningar – kontakta IT direkt.

Hur kan jag skydda mig?

Tänk efter före du klickar. Rapportera misstänkta mejl. Och fråga om du är osäker.