Goodfellows Infra
Driftsäkerhet, proaktivitet och modernisering för Ebeco


Ebeco
Ebeco AB är ett av Skandinaviens ledande bolag inom värmelösning såsom golvvärme, frostskydd och andra värmelösningar för bland annat byggbranschen och industrin. Från huvudkontoret i Göteborg växer bolaget via kundfokus och utveckling av enkla och smarta produkter samt tjänster.
Grundat
1978
Bransch
Värmelösningar
Antal anställda
40 st
Omsättning
200 MSEK
Marknad
Skandinavien
Utmaningen
Nya behov i tillväxtresan
När Ebeco skulle ta nästa kliv i sin tillväxtresa insåg de att deras dåvarande affärssystem behövde bytas ut. Ebeco var i behov av ett modernt affärssystem som kunde stötta verksamheten på rätt sätt och under lång tid framöver. Med ett nytt och molnbaserat affärssystem blev det även naturligt att samtidigt modernisera företagets it-miljö.
“Vårt gamla affärssystem var helt enkelt inte rätt för vår tillväxtresa. Vi behövde något modernt som företaget kunde växa i. Det handlade om att förbättra många delar i vår verksamhet, från offert till leverans. Bytet av affärssystem innebar även förändringar för vår it-miljö och Goodfellows har varit en viktig och värdefull partner genom hela det här nya steget i vår digitalisering”, säger Emil Trollvik, Supply Chain Manager på Ebeco.

Lösningen
Modernt affärssystem och uppdaterad it-miljö
Första steget från Goodfellows var att genomföra en förstudie. I den identifierade teamet att affärssystemet Microsoft Dynamics 365 Business Central skulle stötta Ebecos tillväxtresa på rätt sätt.
“Vi har gjort vissa modifikationer för att det ska anpassas optimalt för vår verksamhet och här har teamet från Goodfellows varit väldigt hjälpsamma. De har verkligen säkerställt att affärssystemet är helt anpassat för oss och våra behov”, säger Emil.
Att byta affärssystem är en stor och omvälvande process som påverkar hela verksamheten. Tidigt såg Ebeco och Goodfellows att det bland annat fanns förbättringsmöjligheter för processerna inom lager och logistik. En av insatserna som genomfördes var att införa en tredjepartslösning för att förenkla och digitalisera plockprocessen i lagret. Verktyget som heter Mobile WMS från Tasklet Factory är utöver integrationen till Business Central, även sömlöst integrerat mot Ebecos TA-tjänster via Logtrade Connect. Med Mobile WMS använder lagerpersonalen handdatorer och registrerar smidigt artikel och lagerplats under plockprocessen. Vid utleverans bokas frakt och utskrift av fraktdokument sker med automatik.
“Tidigare såg vi hela lagret som en lagerplats och saknade en optimal struktur för lagerhållningen. Med Business Central och Mobile WMS från Tasklet Factory, har vi fått bättre koll på hela lager- och logistikflödet”, säger Emil.
Affärssystemsprojektet har nu övergått till en utvecklingsfas där Goodfellows tillsammans med Ebeco kontinuerligt arbetar med att förbättra företagets processer och utveckla affärssystemet funktioner.
“Vi har ett långt samarbete med Goodfellows där vi växer och utvecklas tillsammans. Det känns väldigt tryggt att ha dem med som partner på vår fortsatta digitaliseringsresa”, avslutar Emil.

“Vi har gjort vissa modifikationer för att affärsystemet ska anpassas optimalt för vår verksamhet och här har teamet från Goodfellows varit väldigt hjälpsamma. De har verkligen säkerställt att affärssystemet är helt anpassat för oss och våra behov”
—Emil Trollvik
Supply Chain Manager på Ebeco
Vill du göra en liknande resa?
Behöver du hjälp att strukturera upp IT-miljön på ditt företag? Vi kommer ut till dig och gör en nulägesanalys och en plan för hur din IT-miljö kan utvecklas för att stötta ditt växande bolag. Sedan kan du bestämma om du vill jobba tillsammans med oss.
