Mode + IT = Sant

IT

Modebranschen har länge använts som en referens för snabba förändringar och har i den digitala tidsåldern kapacitet att förändras snabbare än någonsin. Dramatiska förändringar i kundbeteende och köpreferenser har höjt ribban på den digitala omvandlingen. Detta bidrar med konkurrensfördelar för den som är med i händelserna och har ett öga för vad som komma skall. Företag med generation Y som målgrupp måste tänka ytterligare ett steg då de flesta i denna målgrupp övervägande använder telefonen som sin enda dator. De återförsäljare som verkligen lyckas integrera de fysiska och digitala kanalerna och hänger med sina kunders önskemål är vinnarna i den allt tuffare konkurrensen. Digitaliseringen av marknadsföringen har inneburit en övergång från multi-channel till omni-channel. Det innebär att kunden är mer interaktiv och gränserna mellan kanalerna suddas ut. En kund kan idag gå in i en butik och scanna streckkoden på ett plagg med sin telefon, jämföra priser i butiker i real-tid och lägga en order. Sedan slutför butikssäljaren ordern personligen. Andra exempel är interaktiva skyltfönster och upplevelsebaserad shopping. Konsumenterna är snabbare än återförsäljaren och tänker redan i omni-channel; de vill ha underhållning tillsammans med möjligheten för att röra sig mellan olika fysiska och digitala kanaler för att söka information, handla varor och tjänster.

Något att överväga är dessa fyra framstående IT- trenderna i modeindustrin:

#1 Online shopping

Idag använder konsumenter sina smartphones mer än någonsin för att söka efter och köpa mode. Online butiker, populariteten av social media tillsammans med den ökade användningen av smartphones bidrar alla till en ny definition på hur konsumenter kommer i kontakt med varumärken. Bloggare kan sända live från modevisningar och catwalks och konsumenter kan söka efter erbjudanden när det passar dom samt betygsätta produkter online. I kontrast kan återförsäljare påverka köpbeslut runt om i världen så länge de erbjuder kommunikation och service via omni-channel till sina kunder.

#2 Uppdaterade butiker

Oavsett boomen i online butiker, är de traditionella butikerna fortfarande en viktig intäktskälla för varumärken och ny teknologi blir introducerad överallt i större butiker. Oavsett det gäller RFID spårning eller virtuella provrum, kan teknologi hjälpa till att addera kreativa och funktionella värden till butiker genom att möta den moderna konsumentens efterfrågan på bekvämlighet och samtidigt behålla den fysiska butiken.

#3 Effektiva och smarta leveranskedjor

Modebranschen är tuff. Mellan tät lageromsättning, oförutsägbart väder, virala stilar och blindgångare befinner sig återförsäljare konstant på gränsen mellan för lite eller för mycket i lager.  Sakernas Internet (IoT) kommer förändra mode industrin, eftersom ett plagg kan kommunicera information via internet. RFID tags kan bli spårade runt om i varuhusen och butiker, och bistå lagerstyrning och kundservice. Denna uppkopplade inriktning ger konsumenter högre förväntningar än någonsin men det skapar också unika möjligheter för varumärken.

#4 Förståelse för konsumenter

Historisk sett skulle företag kunna utvärdera sin framgång genom sina föregående kollektioner men idag kan en uppsjö av information skördas i real-tid och vägleda varumärken mot kommande trender.
Det finns system som hjälper varumärken att leverera trendriktiga produkter till rätt pris och i rätt tid genom att tillhandhålla värdefull big-data och analyser på mode industrin i real-tid. Detta sker genom att samla in data från bland annat varumärkets hemsida, modebloggar och social media.

IT i modeindustrin spelar en stor roll och kommer inte att försvinna. IT har en stor inverkan på hur plagg är tillverkade, marknadsförda, sålda och köpta. Förutom rörligheten i att öka försäljningen, marginaler och kundlojalitet kan modebranschen tillsammans med innovation i teknologi hitta lösningar på många av de problem som håller kvar mode i ”slit och släng”. Genom IT kan ekologiskt komma att betyda modern, effektiv och mätbar.

Utmaningar:

Trots alla möjligheter de nya omni-channel lösningarna ger finns dock en del utmaningar i att hantera alla tekniska moment som att ta fram nya lösningar men även att upprätthålla och vidareutveckla. System kräver säkerhet och online tjänster i butik kräver konstant uppkoppling. För att kunna leverera en riktig omni-channel plattform som genererar data krävs en teknisk lösning som nyttjar den bästa metoden av datainsamling. Små och medelstora företag behöver kompetensutveckla sin personal eventuellt hyra nödvändiga färdigheter. Återförsäljare måste också allokera mer budget till informationsteknik. Spelet har förändrats, och informationshantering är nu kärnkompetens.

Denna förändring innebär nytänkande människor, processer och teknik över hela företaget. IT- ansvariga är oftast inte så integrerade som de behöver vara och bara få återförsäljare har en djup teknikbänk, så färdigheter kan behöva hyras in. För systemintegrerare (SIS) är det lovande men utmaningen ligger hos återförsäljare att hantera teknikleverantörer, systemintegrerare och IT- projekt framgångsrikt.


Relaterade inlägg

5 tips på vägen till innovation

Många pratar om kreativitet; att vara kreativ på jobbet, kreativa arbetsmiljöer och kreativa team. Det är känt att… Läs mer »

En digitaliserad värld

Digitaliseringens möjligheter ökar, tekniken blir allt mer viktig både privat och i jobbet. Internet innebär nya mönster för… Läs mer »

Vilka är vanliga användningsområden för Skrivbords- & Programvirtualisering?

Framtidens Datorarbetsplats förändras och en snabb utveckling sker inom skrivbordsvirtualisering. I traditionella affärsmiljöer lider ibland användare av produktivitetsförluster på många… Läs mer »