5 av de bästa Office 365 funktionerna just nu

Vi slår vad om att du hört talas om Office 365 som är Microsoft stora molntjänst för små som stora företag. Sedan starten för några år sedan har Microsoft fått upp farten ordentligt avseende utveckling och nya funktioner adderas varje kvartal. Vad man kanske ibland inte så lätt kan se är vilka fantastiskt bra funktioner som tjänsten faktiskt erbjuder både företagare och privatpersoner.

Office 365 är en molnbaserad tjänst på abonnemangsbasis som man kör både i molnet men också kan ladda hem till sin dator (avser Office paketet). Man kan också använda Office Online som är webbaserade program. En av de bästa fördelarna är att Microsoft kontinuerligt uppgraderar och förbättrar funktioner, och så länge man betalar för abonnemanget får man kostnadsfritt tillgång till alla nyheter.

 

Vi tänkte tipsa om 5 av de kanske bästa funktionerna just nu:

1# Samarbete. Då Office Online är webbaserat kan man editera dokument samtidigt som ens kollegor jobbar i dokument (i word, excel och powerpoint). Genom att dokument hela tiden autosparas riskerar man inte att tappa information.

2# Länka till filer istället för att bifoga dem. Vem har inte någon gång fått ett argt mail av it-administratören att det är dags att rensa i mailboxen. Med Office 365 kan vi äntligen slippa att skicka med bilagor, utan istället länka till filer som vi vill bjuda in externa användare till. Vi kan både sätta Visnings eller Redigerings behörighet och jobba tillsammans i samma dokumentversion.

3# Arbeta med kollegor och externa kontakter via Lync. Med hjälp av Lync (som snart kommer bli Skype for business) kan man kommunicera via chat, video, tal, dela skrivbord/program internt såväl som externt. Spara tid och resor genom effektiva onlinemöten både i datorn som surfplattan och mobilen. I vår kommer Skype for business ersätta Lync och då kommer endast en klient behövas.

4# Växla enkelt mellan företagsdokument och privata filer. Med Office Mobile appen kan man öppna alla dokument och redigera dem i mobiltelefonen. Då Onedrive funktionen stöder både Business och Privat Onedriva kan man växla enkelt emellan och komma åt alla dokument & filer i samma app.

5# Dela anteckningsböcker online. OneNote är inte det program som man ser används mest, och kanske har det grund i att det vart krångligt att dela och synka innehåll i anteckningsböcker. Med Office 365 kan man spara OneNote anteckningsböcker online, dela dem i team, och synka ändringar åt bägge håll. Ett mycket effektivt sätt att exempelvis föra mötesprotokoll vid möten och inte behöva efterdokumentera och skicka ut – spara online direkt och låt användarna synka ”hem” ändringarna.

Dessa funktioner kommer förbättra produktiviteten i ert företag och team. Fråga oss gärna om ni vill ha hjälp.


Relaterade inlägg

Fem nya superhjältar till Goodfellows

Det händer spännande saker på Goodfellows! Under senvåren och sommaren har vi haft nöjet att välkomna flera nya kunder in till Goodfellows och det har gjort att vi sett behov av att rekrytera nya superhjältar till företaget. Nu har vi glädjen att välkomna fem nya kollegor till Goodfellows familjen. Läs mer »

Sverige tvåa när det kommer till digitalisering

Digitaliseringen påverkar alla företag – mer eller mindre. Ofta kan det vara som med ketchupen, det händer ingenting och allt fortgår… Läs mer »

Nya funktioner i Microsoft Dynamics 365 Business Central – Release Wave 1, 2020

Praktiska nyheter för dig som arbetar i Microsoft Dynamics 365 Business Central Två gånger om året… Läs mer »

Gå till alla inlägg »