Axkid

Axkid är en växande koncern som är etablerad i flera europeiska länder. Varje dag räddar deras barnstolar liv tack vare innovativa lösningar och modern svensk teknik.

Fakta

Grundades: 2009 Bransch: Bilsäkerhet Antal anställda: 40 - 60 st Omsättning: 97,5 MSEK (2018) Marknad: Europa och Kina

Behov av ett affärssystem med beslutsstöd

Utmaningen

Axkid är en växande koncern som är etablerad i flera euro­peiska länder. Varje dag räddar deras barnstolar liv tack vare innovativa lösningar och modern svensk teknik.

När Goodfellows kom in i bilden, levererade inte Axkids affärssystem det beslutsstöd de behövde för att kunna fortsätta sitt viktiga arbete på bästa sätt. Datastrukturen var föråldrad och affärssystemet gav inte längre stöd för de nya processer som företaget utvecklat under åren.

“Vi var i en sits där det var svårt att få en översikt av hur företaget presterade. Det var krångligt att ta fram analyser över ekonomi och försäljning, dessutom var vi bara några få som kunde göra det. Vi fick helt enkelt inte det beslutsstöd som behövdes för att driva oss framåt. Det krävdes en förändring”, berättar Joel, CFOAxkid.

Ett modernt affärssystem och en engagerad partner

Lösningen

Goodfellows ansvarade sedan tidigare för Axkids IT-drift. När diskussionerna om att byta affärssystem kom upp till ytan blev det naturligt att ta en dialog med Goodfellows som sedan tidigare var en bolagets IT partner inom drift och underhåll.

“Vi förde diskussioner med flera leverantörer, men vår erfarenhet var tyvärr att affärssystemprojekt sällan blir till det pris eller den kvalitet som utlovas. Goodfellows presenterade sin fasta prismodell och engagerade sig starkt i vårt case, så vi valde att gå med dem även om det var deras första affärssystemprojekt”, berättar Joel.

Så gick det till

Analys och kravspecifikation

Bollen var i rullning och samarbetet inleddes omgående med en grundlig analys av Axkids nutida och framtida behov. Intervjuer genomfördes med täta mellanrum för att måla upp en tydlig kravspecifikation.

“I analysfasen visade Goodfellows verkligen varför vi skulle jobba med dem. Vår egen kravspecifikation var väldigt färgad av vad vi haft innan, men nu fick vi hjälp att utvärdera olika alternativ och se hur vi kunde jobba smartare med affärssystem”, säger Joel.

Patricia Jansson, som arbetar med inköp på Axkid, fortsätter och poängterar den nära dialog de hade under analysstadiet:

“Jag och Åsa satt tillsammans flera timmar varje vecka. Jag visade hur vi arbetade med vårt affärssystem och hon gav förslag på vad vi kunde göra bättre. Det gav en väldigt bra grund för att hitta rätt lösning åt oss”

Kickstarten – implementation och utbildning

Med kravspecifikationen på plats kom Goodfellows fram till att Microsoft Dynamics 365 Business Central, kombinerat med anpassade appar, var rätt affärssystem för Axkid.

Axkid gillade förslaget, nu var det dags att sätta igång.

Vill du också ta ditt affärssystem till nästa nivå?

Under tre månader genomfördes systemuppsättning samtidigt som kärnanvändare utbildades. Projektet genomfördes agilt genom att systemets olika områden itererades med ökad komplexitet och fler gränssnitt vid varje iteration.

Varje steg testades och dokumenterades löpande.

“Vi jobbade väldigt nära och engagerat under den här perioden. Det var skönt att börja med en enkel version av affärssystemet först och kontinuerligt bygga ut det medan vi lärde oss alla funktioner”, säger Patricia.

Bytet av affärssystem krävde även en ny integration mot Axkids 3PL-leverantör. Denna genomfördes med hjälp av Goodfellows partner Golden EDI.

“Eftersom vi behövde göra en del uppsättningar utanför själva affärssystemet var det väldigt smidigt att kunna använda en helhetsleverantör som Goodfellows. Det underlättade stort att de själva och med hjälp av partners kunde ta hand om alla tekniska utmaningar längs vägen”, säger Joel.

En viktig del i kickstarten var att utbilda de två viktigaste användarna, Patricia och Joel.

Åsa satt bredvid mig varje vecka och lärde mig det nya systemet i en testvy. Efter varje tillfälle fick jag läxor att utföra. Den processen behövdes verkligen för att jag skulle kunna lära mig och mina kollegor, säger Patricia.

När det var dags för det stora bytet till Business Central gick allt smidigt.

“Det blev aldrig ett tydligt byte, det var snarare en mjuk infasning som skedde under lång tid. Det arbetssättet gjorde att vi fick väldigt få komplikationer efter bytet till Business Central”, berättar Joel.

Ett framtidssäkrat system

Axkid är en internationell och växande koncern. Att deras affärssystem kan möta företagets framtida behov och utveckling är i högsta grad verksamhetskritiskt.

“Vi känner verkligen att vi kan möta framtiden med Business Central och med Goodfellows i ryggen. Nu kan vi få realtidsdata på alla viktiga nyckeltal i företaget och det är enkelt för alla att ta ut rapporter. Helt enkelt det beslutsstöd vi sökt länge”, säger Joel.

Patricia fyller i:

“Processen har varit väldigt tydlig och enkel. Men engagemanget är det jag tar med mig mest. Jag har fortfarande daglig kontakt med Goodfellows, att den möjligheten finns, känns väldigt tryggt”.

Vi känner verkligen att vi kan möta framtiden med Business Central och med Goodfellows i ryggen. Nu kan vi få realtidsdata på alla viktiga nyckeltal i företaget och det är enkelt för alla att ta ut rapporter. Helt enkelt det beslutsstöd vi sökt länge.
Joel Kullander

CFO, Axkid

Relaterat från Kunskapsbanken

Vad ska man tänka på vid byte av affärssystem?

Att byta affärssystem kan ibland vara en svår och komplicerad process. Men det finns sätt att göra processen enklare… Läs mer »

Business Central

Vad kostar ett affärssystem?

Vad kostar ett affärssystem? Det här är en av de vanligaste frågorna vi får på Goodfellows Business Partner. Svaret… Läs mer »

Business Central

För vilka företag passar Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Funderar ni på att börja använda affärssystemet Microsoft Dynamics 365 Business Central, tidigare NAV och Navision? I den här… Läs mer »

Business Central

Gå till alla artiklar »