Goodfellows AI
Skräddarsytt
AI-verktyg hjälpte säljteamet att övervinna utmaningar på under en månad
Alnab
Alnab är ett handelsföretag som erbjuder tekniskt kvalificerade systemlösningar. Sedan starten 1975 har Alnab vuxit till att bli en av Sveriges ledande leverantörer till processindustrin.
Grundat
1975
Bransch
Försäljning av industriventiler och tillbehör samt gasutrustning
Antal anställda
37
Omsättning
160 MSEK
Marknad
Svensk processindustri
Utmaningen
Högre krav på snabba svar om komplexa produkter
Alnab mötte en växande efterfrågan på snabba och tekniska svar från sina kunder. Deras breda utbud av tekniska produkter kräver specialistkunskap, vilket gjorde det svårt för säljteamet att alltid kunna möta kunderna snabbt och professionellt när de blev beroende av kunskap från nyckelpersoner och tillverkare. Återkommande arbetsuppgifter och tekniska frågor tog tid och resulterade även i att säljtid gick förlorad.
”I en tid där information är så lättillgänglig förväntar sig våra kunder kvalificerade svar betydligt snabbare. Vi ville därmed underlätta för våra säljare och göra spetskunskap lättillgänglig för alla i teamet, för att framförallt korta ner svarstider mot kund. ”, säger Martin Johnston, Teamleader Ventiler & Automation på Alnab.
Lösningen
AI-chatt som förser hela säljteamet med spetskunskap
Under den första workshopen med Goodfellows identifierades flera potentiella AI-projekt, men säljteamets behov av snabb tillgång till specialistkunskap blev högsta prioritet. Med en tydlig strategi gick projektet från idé till implementering på bara några veckor. Lösningen blev Louie, en AI-driven kunskapsbank, namngiven som en hyllning till en tidigare kollega med lång erfarenhet. Louie samlar och genererar svar från produktinformation, tekniska beskrivningar och offerttexter, vilket gör att säljteamet nu kan ge snabba och kvalificerade svar som möter kundernas förväntningar.
”Goodfellows blev snabbt en ovärderlig partner i att lösa vår utmaning. Det märks verkligen att de brinner för detta. De har inte bara bekräftat våra idéer utan också utmanat oss att fokusera på lösningar som verkligen gör skillnad, så att vi inte kastar pengar på onödiga projekt.”, berättar Martin.
Louie har snabbt blivit en oumbärlig resurs, väl mottagen av säljteamet och överträffande snabbt målet på 1000 användningar per månad. Denna AI-lösning har effektiviserat arbetsflödet och gjort säljteamet mindre sårbart. Nu planerar Alnab att utöka Louies funktionalitet, för att automatisera hanteringen av bland annat priser och lagersaldo, samt möjliggöra automatiskt svarsunderlag till säljarna.
”I dagens tempo är det lätt att bli omsprungen om man inte tar steget mot att effektivisera och förstärka sin affär. Att frigöra tid för våra säljare på det här sättet är ovärderligt. Vi har förstått att det bara är vi själva som sätter begränsningarna när det kommer till AI. Tekniken är mycket längre fram än vad vi trott. Då är det skönt att ha en pålitlig och kunnig partner.”, avslutar Martin.
“Från startskottet till att vi faktiskt hade en AI-chatt att fråga och få bra svar ifrån gick förvånansvärt snabbt och smidigt. Imponerande och mycket professionellt genomfört! För oss så var det minimalt med arbete.”
—Martin Johnston
Teamleader Ventiler & Automation på Alnab
Vill du göra en liknande resa?
Kickstarta din AI-resa med oss och upptäck hur AI kan förvandla ditt företag. Redo att börja? Kontakta oss nu för en konsultation.